27 ΑΥΤΟΑΝΑΦΟΡΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΥΤΟΜΑΤΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΦΑΓΗΤΌ ΑΠΟ ΤΗ XENIA AYIOTIS

«Είμαι σε απελπισία, δεν μπορώ να σταματήσω το φαγητό, μου αρέσει τόσο!»

Συχνά οι άνθρωποι νομίζουμε ότι τρώμε επειδή απλά μας αρέσει το φαγητό.
Στην πραγματικότητα έχουμε εκπαιδεύσει το σώμα μας να ανακουφίζεται, από ήπιες μέχρι πιο έντονες δύσκολες καταστάσεις, με το φαγητό. Αυτό για να το συνειδητοποιήσει κανείς χρειάζεται να ασχοληθεί με το πώς σχετίζεσαι με το φαγητό.

Ακολουθεί κείμενο και 27 ολόκληρες αυτοαναφορικές ερωτήσεις που μας προτείνει η Xenia Ayiotis για να αρχίσεις να διαχειρίζεσαι την κατάσταση.


Ως ανθρώπινα όντα έχουμε την τάση να αποφεύγουμε κάθε είδους δυσφορία και να αναζητούμε την ευχαρίστηση. Έτσι όταν είσαι αγχωμένη/ος ή δυσκολεύεσαι με κάτι, μία καλή απόσπαση προσοχής είναι το να φας! Ναι, το φαγητό προσφέρει ανακούφιση, μέσα από την απελευθέρωση ντοπαμίνης στο σώμα. Συχνά όμως η υπερκατανάλωση οδηγεί σε συναισθήματα ντροπής, ενοχής και λύπης.

Είναι σημαντικό να θυμάσαι ότι ο λόγος που υπερκαταναλώνεις φαγητό, είναι ένας τρόπος να διαχειριστείς δύσκολες καταστάσεις, είτε αν είναι ήπιας έντασης είτε αν είναι απόγνωσης. Όταν στο άγχος και στο στρες συνηθίζεις να ανταποκρίνεσαι με φαγητό, βιολογικά βιώνεις ανταμοιβή – ένα πυροτέχνημα έκκρισης ντοπαμίνης που πρόσκαιρα σε κάνει να αισθάνεσαι καλά. Έτσι ο εγκέφαλος σου εκπαιδεύεται με αυτό τον τρόπο και κάθε φορά που αισθάνεσαι οποιαδήποτε δυσφορία, σου ζητάει φαγητό, κι αυτό γίνεται συνήθεια.

Άγχος - φαγητό - ανακούφιση - επανάληψη.

Δεν υπάρχει λοιπόν τίποτα καλύτερο από το να κάνεις μία παύση ώστε να εντοπίσεις και να ονοματίσεις την τάση σου για φαγητό.

Ανάσα. Παύση. Διάλεξε την απάντησή σου.

«Ανάμεσα στο ερέθισμα και στην απάντηση, υπάρχει χώρος και χρόνος. Σε αυτό τον χώρο και χρόνο, έχεις τη δύναμη να διαλέξεις την απάντησή σου. Στην απάντησή σου βρίσκεται η ανάπτυξη και η ελευθερία σου.» -Viktor Frankl-



Αν επιλέξεις να φας, μην επικρίνεις τον εαυτό σου. Η επίκριση οδηγεί μόνο στη ντροπή. Αντικατάστησε την επίκριση με μια ευγενική περιέργεια, ώστε να μπορέσεις να φτάσεις σε αυτό που πυροδοτεί την κατανάλωση φαγητού.



Παρακάτω θα βρεις μερικές ερωτήσεις που μπορείς να κάνεις στον εαυτό σου λίγο πριν ανταποκριθείς στην συνήθεια του αυτοματοποιημένου φαγητού.

Μπορείς να διαλέξεις αυτές που σου ταιριάζουν καλύτερα και κάνε πρακτική. (όταν το θυμάσαι, μην αναζητάς την τελειότητα, στην αρχή θα το ξεχνάς)

1. Πεινάω;

2. Τι θα ήταν καλύτερο από φαγητό αυτή τη στιγμή;

3.Τρώω επειδή πεινάω ή από συνήθεια;

4. Θέλω πραγματικά να φάω αυτό το τρόφιμο αυτή τη στιγμή;

5. Τρώω για παρηγοριά ή για θρέψη;

6. Οκ, μπορώ να φάω αυτό που αναζητώ αυτή τη στιγμή, μπορώ όμως να περιμένω για λίγο;

7. Πεινάω, βαριέμαι, έχω θυμό, έχω άγχος, νιώθω μοναξιά ή είμαι απλά κουρασμένη/ος;

8. Πεινάω ή βαριέμαι;

9. Γιατί τρώω αυτό το τρόφιμο αυτή τη στιγμή;

10. Πώς θα νιώθω αφού φάω;

11. Πώς θα νιώθω αν δεν φάω;

12. Τι άλλο μπορώ να κάνω αυτή τη στιγμή επιπρόσθετα του φαγητού; (είναι σημαντικό να επιτρέπεις στον εαυτό σου το φαγητό, προκειμένου να αποφύγεις την μετέπειτα υπερκατανάλωση)

13. Τι άλλο μπορώ να κάνω πέρα του φαγητού;

14. Τι δεν θέλω να νιώσω αυτή τη στιγμή;

15. Τι δεν θέλω να κάνω αυτή τη στιγμή;

16. Τρώγοντας, τι θα λύσω;

17. Μπορώ να μείνω για λίγο με την αυτή μου την ορμή για φαγητό;

18. Είναι το φαγητό η απάντηση αυτή τη στιγμή;

19. Τι αποφεύγω;

20. Είναι μια δύσκολη στιγμή, τι πραγματικά χρειάζομαι;

21. Τι γεύση έχει;

22. Το απολαμβάνω;

23. Μήπως χρονοτριβώ;

24. Τι άλλο μπορώ να κάνω ενδιάμεσα των εργασιών μου, πέρα του φαγητού;

25. Τι είδους πείνα έχω; Οπτική ,μυρωδιάς ή καρδιάς;

26. Μπορώ να καθυστερήσω αυτή την κατανάλωση φαγητού;

27. Ποια ποσότητα θα ήταν αρκετή αυτή τη στιγμή; Πάντα έχεις την επιλογή να τρως συναισθηματικά, δοκίμασε να το κάνεις με επίγνωση.


Δεν τρως πολύ ούτε γιατί είσαι αδύναμος χαρακτήρας, ούτε γιατί έχεις έλλειψη ελέγχου. Απλά το φαγητό έχει γίνει ένας μηχανισμός διαχείρισης καταστάσεων. Ο μόνος δρόμος για να το αλλάξεις αυτό ή οποιαδήποτε άλλη συμπεριφορά είναι ο δρόμος της περιέργειας, της ευγένειας και της συμπόνιας προς τον εαυτό σου.


Βρες το πρωτότυπο κείμενο εδώ.

κέντρο βάρους - Δοκίμασε διαφορετικά, όχι πιο αυστηρά 🌻

Σχόλια

ΘΕΜΑΤΑ BLOG

Δημοφιλείς αναρτήσεις