ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΚΠΡΟΣΩΠΗΣΗ = ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΥΠΑΡΞΗ
Όταν πηγαίνω στα μαγαζιά πολλές φορές κοιτώντας τις βιτρίνες ενθουσιάζομαι με τα ρούχα που βλέπω, θέλω να μπω μέσα να τα δοκιμάσω και να χαρώ βλέποντας τον εαυτό μου. Με φαντάζομαι να μου πηγαίνει το κάθε ρούχο όπως ακριβώς στα μοντέλα της βιτρίνας. Αλλά το σώμα μου δεν είναι σαν αυτά της βιτρίνας, κι έτσι δυσκολεύομαι με την εικόνα μου καμία φορά. Κοιτάω μετά τα περιοδικά μόδας και βλέπω πολλά μοντέλα με το ίδιο σωματότυπο να παρουσιάζουν ρούχα. Αντίστοιχα στα e-shops, πολλά τα μοντέλα, ένας ο σωματότυπος. Ο σωματότυπος του πολύ αδύνατου και ψηλού σώματος είναι αυτός που οι εταιρείες ρούχων χρησιμοποιούν για να πουλήσουν ρούχα σε γυναίκες που έχουν τελείως διαφορετικό σωματότυπο. Παράξενο ε;
Δεν είναι όμως μόνο παράξενο αποτελεί και ένα σοβαρό κοινωνικό ζήτημα.
Σύμφωνα με την ερευνήτρια Nicol Martins από το Indiana University, στην έρευνα χρησιμοποιείται ένας όρος γνωστός ως «συμβολική εξόντωση», που σημαίνει ότι εάν δεν βλέπεις ανθρώπους σαν εσένα στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, αυτόματα αισθάνεσαι ότι εσύ δεν είσαι και τόσο σημαντική/ός ή ότι κάτι δεν πάει καλά με εσένα.
Η εκπροσώπηση σου στα ΜΜΕ σημαίνει αυτόματα και ότι υπάρχεις και κοινωνικά. Κάτι που επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο ζεις τη ζωή σου, το πώς βλέπεις τους άλλους ανθρώπους και το πώς σκέφτεσαι για τον εαυτό σου.
Τι εννοώ όμως μιλώντας για εκπροσώπηση;
Θα εξηγήσω με παραδείγματα:
Θα εξηγήσω με παραδείγματα:
👉 Στο νέο καταστήματος Fenty της Νέας Υόρκης με δημιουργίες ρούχων της Rihanna, χρησιμοποιήθηκαν κούκλες βιτρίνας σε διαφορετικά σχήματα σώματος: με επίπεδη κοιλιά, με πιο φουσκωμένη κοιλιά, με παχύτερους μηρούς, πιο ανοιχτή λεκάνη. Δεν θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν plus-size αλλά με οικείες καμπύλες γυναικών που υπάρχουν στη πραγματικότητα.
👉 Παράλληλα το κεντρικό κατάστημα της Nike στο Λονδίνο υπάρχουν για πρώτη φορά κούκλες τόσο για ευμεγέθη σώματα όσο και για σώματα για παραολυμπιακό αθλητισμό. Με τη κίνηση αυτή, η Nike απλά αναγνωρίζει ότι οι άνθρωποι που ζουν σε διαφορετικά σώματα, υπάρχουν, είναι δραστήριοι και έχουν και εκείνοι ανάγκη να ντυθούν ανάλογα όταν γυμνάζονται. Και όπως όλοι, θέλουν να ντυθούν με ρούχα που τους κάνουν, τους ταιριάζουν και είναι όμορφα.
Τόσο η Rihanna όσο και η Nike έκαναν το αυτονόητο! Ανάδειξαν τα ρούχα τους χρησιμοποιώντας κούκλες βιτρίνας σε πραγματικές διαστάσεις και καταστάσεις σώματος.
👉 Αντίστοιχες περιπτώσεις κοινωνικής εκπροσώπησης είναι και οι ταινίες όπου οι άνθρωποι με ευμεγέθη σώματα αντιμετωπίζονται ως ανθρώπινα όντα και όχι ως καρικατούρες παραγωγής γέλιου. Η Jenna Guillaume παρουσιάζει 42 ταινίες, σειρές και βιβλία αντίστοιχου περιεχομένου στο ακόλουθο άρθρο του online περιοδικού BuzzFeed(https://www.buzzfeed.com/…/fat-positive-books-movies-tv-sho…)
Λοιπόν η κοινωνική εκπροσώπηση δεν αφορά την προώθηση της παχυσαρκίας που ίσως θα βιαστεί να πει κανείς που το πάχος τον φοβίζει. Πρόκειται για την αναπαράσταση της πραγματικότητας. Οι άνθρωποι σε διαφορετικά σώματα υπάρχουν. Είναι οι φίλοι μας, οι γονείς μας, τα παιδιά μας, οι συγγενείς μας, οι γείτονές μας, είμαστε εμείς οι ίδιοι. Με το να αναπαριστάται ένας σωματότυπος, ο οποίος μάλιστα προωθείται ως ιδανικός, αυτόματα απορρίπτει ότι είναι διαφορετικό. Μέσα από την αναπαράσταση και την εκπροσώπηση διαφόρων σωματότυπων στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, στις ταινίες, στις βιτρίνες, αυτόματα καλλιεργείται η κοινωνική αποδοχή και η ύπαρξη, κάτι που αποτελεί βασικό παράγοντα στην υγεία των ανθρώπων.
Δοκίμασε διαφορετικά, όχι πιο αυστηρά 🌻
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου